tisdag 3 mars 2009



På andra sidan sundet...
2008-09-05 11:22:39
Tänk va härligt det är att just jag lever just nu och fick ha den otroliga "turen" att få uppleva BRON..........Igår tog jag bussen hemifrån till centralen - köpte rundturen Öresund runt och satte mej på tåget mot helsingborg. Där steg jag av - tog rulltrappan upp och 2 minuter senare avgick båten mot helsingör. Kaffe o bulle om bord och 20 minuter senare steg jag av i strålande sol i ett myllrande danmark.Gatuförsäljare - mest blommor mötte mej i hamnen - kunde inte handla blommor o släpa runt på - men tita var fritt och ett sådant färghav det var.Fönstershoppade i några timmar - köpte faktiskt en regncape - och styrde sedan kosan till stationen igen o steg på tåget som gick mot köpenhamn efter 3 minuter. Där satt jag o såg havet och landskapet rulla förbi utanför - ett sånt vackert land...och så vackra blommor det fanns i allas trädgårdar.Köpenhamn - en helt annorlunda stad än helsingör - med allt sitt buller och folkhav. Dags för lunch. Hittade ett riktigt danskt ställe å åt smörrebröd med stekta kycklingfiléer och avocado o sallad av olika slag. En tjeckisk öl det det och lyckan var total.Hade klippt ut en artiken som fanns i SDS på morgonen om olika sevärda ställen i kph som man inte besöker för att de ligger utanför ströget. Men av mej fick dessa områden besök. Det finns så otroligt mycket mer än ströget - så många antik o kuriosabutiker. så många caféer och så mycket osvenskt att titta på. Och jag tittade - i flera timmar vandrade jag runt och tittade.Eftermiddagskaffet drack jag på ett utekafé - satt där o tittade på folk som strosade förbi. Ingen tycktes ha bråttom - så osvenskt och så skönt.När klockan närmade sej 19 så styrde jag mina steg mot huvudbangården och tåget mot malmö stod på perrongen och jag steg på och sen var det: farväl köpenhamn för denna gång.En halv timme senare satt jag på bussen från centralen till mitt hem. Skönt att vara hemma igen - och mina fötter tog tacksamt emot det ljumma fotbad som jag gav dom för att de burit men hela dagen.WONDERFUL COPENHAGEN - jag kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar