måndag 4 maj 2009

Hittade en bortglömd låda...........

2009-03-22 17:34:47
Om ni följd min blogg så vet ni att jag håller på att försöka få till ett så bra "arkiv" som möjligt. Har ju köpt in massor med olika sorters arkivlådor - stora och små och trodde att jag hade det mesta under kontroll.MEN........se där hade jag FEL - för idag hittade jag en jättestor plastbox - den hade jag helt glömt bort - stod undangömd i ett hörn i garderoben utan några synliga etiketter eller annat som talade om vad som gömde sej inuti.OK - fram med åbäket och plats i stora fåtöljen i vardagsrummet. Av med locket........Oj oj oj - där inne låg mycket av mitt livs historia.har nu suttit i över 3 timmar o gått igenom vartenda papper och det är otroligt när ens liv passerar revy på 3 timmar.......Där fanns gamla skolkataloger från 60-talet, mina gamla skrivböcker från första klass, skolfoton, gamla brev, julkort, tankläkarkort från skoltiden, min dotters brev genom åren (mycket tårar som rann när jag läste igenom dom......härligt med en dotter som älskar en så villkorslöst........det är omsesidigt.), brev från min pappa sent 60-tal, ett gammalt album med bokmärken - antikt - säkerligen 1800-tal och arvegods, betyg från realskolan och gymnasiet och intyg från Universitetet i Lund, betyg från alla mina olika arbetsgivare genom tiderna. Säkert mycket mer - som jag redan glömt.Nu ligger allt sorterat - på sina egna ställen - somligt i en låda som har etiketten HÖGST PRIVAT - annat i lådor med brev, betyg, mm mm mmOrdning o reda - på tiden tycker jag som aldrig riktigt kunnat finna ett bra sätt - men jag blir bättre o bättre på det.....Hittade oxå i lådan en del prylar som vidareberofdrades ut i förrådet och som får följa med den dagen jag öppnar min lilla loppisaffär.Kommer säkerligen att göra en hemsida oxå - med foto på mycket av det jag säljer - vi får väl se.ha nu en fortsatt härlig söndag - jag har blivit hungrig - så jag ska gå ut i köket o steka en stor saftig kycklingburgare med sallad/bröd/lök och en öl.


humör - up och ner......

2009-03-23 16:40:40(ändrat 2009-03-23 16:41:08)

och idag är det NEEEEEEEEER - och jag kan inte annat än undra - VAD ÄR DET SOM FÅR EN ATT VAKNA O VARA PÅ DÅLIGT HUMÖR???Visst är det konstigt - inget har hänt som skulle göra att jag blev på dåligt humör medan jag sov - inte vad jag vet i alla fall.Inget är kul idag - har gått på ren rutin - handlat - ätit - druckit em-kaffe - diskat - rensat ogräs o räfsat löv............Sätter mej o väntar på att de ska vända.....

Hade precis 3 fasanhonor betande i trädgården - gick o hämtade kameran - men dom flög när dom anade mej i fönstret............ :(


idag e allt som vanligt igen.........
2009-03-24 12:29:51(ändrat 2009-03-24 12:31:10)
trots att det låg ett tunt tunt snötäcke i morse över alla vårblommorna - men snön är borta och mitt dåliga humör från igår likaså.idag ska jag - snö eller ej - byta till sommardäck - kör inte så mycket och jag kan bli hemma om det skulle bli dåligt väder framöver.Smidigt att ha däcken hos däckfirman - bara o ringa i lämna reg.nr och få en tid - så ligger däcken rena i fina o väntar på att servicekillarna ska byta. Har genom mitt förra jobb 25% rabatt hos denna firma - och det stannar kvar fast jag inte jobbar längre. SNYGGT.........Inga planer för övrigt för dagen - men en promenad kan det säkerligen bli solen visar ju sej och kanske blir det lite varmare framåt eftermiddagen.


så va ja igång............
2009-03-25 16:35:09(ändrat 2009-03-26 09:53:06)
Ett speciellt tack till Bitte - men oxå till min väninna i Höllviken - ni har båda sporrat mej till stordåd.Fick mejl från väninnan idag att hon hade varit utemed stegräknare idag i 50 minuter - 4.854 steg och trött. trött och trött. Röd i ansiktet och genomsvettig. Puhhhhhh tänkte jag - å här sitter jag......Nä nä nä - det håller inte - UT MED DEJ....Solen skiner - det är visserligen kallt men jag har ju kläder.....på med vindtäta brallor, munkjacka och vindtät jacka - på med gympadojorna och PÅ MED STEGRÄKNAREN - o UUUUUUUUUT.SOL - men kallt - å jag bara gick å gick o gick - ganska snabbt - annars blir det för träligt. efter ungerfär 40 minuter kändes de som om luften gick ur mej - tänkte: NÄ _ JAG ORKAR INTE HEM - men det är bara å bita ihop o GÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåå - o hem kom jag. 6.353 steg och röd som ett äpple (röt) i facet och svettig som ett vattenfall.Av med kläderna o in i duschen - och se - här sitter jag - som en ny människa - såååååååå skönt det känns nu - även om jag fortfarande är RÖD i facet och jättetrött. Ska koka fisk till middag - det blir hur bra som helst.Gick förbi ett par som höll på att klippa sin björk-häck. Frågade om jagfick ta lite grenar och det fick jag jättegärna - så jag ska först skära dom fina o sen sätta dom i en vas - det blir fint påskris det. Tack snälla dom som gav mej grenarna.Nu är det kaffedags - det har jag gjort mej förtjänt av.........och tack Bitte för att du sporrat med din blogg och tack väninnan.........jag ringde narutligtvis henne när jag kom hem.Kram till allaTröttaAnelläste av stegmätaren när jag la mej: dryga 8.000 steg hade det blivit på en dag. Jag ska upp i 10.000 tänkte jag......


årets första tvätt........
2009-03-26 13:54:18(ändrat 2009-03-26 13:56:12)
..hänger ute i trädgården på tork. Lite kallt - men det blåser nog torrt i alla fall - o tänk så gott det ska lukta när jag tar in den torr.Tre par långbyxor är redan inne - och dom ska jag ställa mej å stryka om en stund. Är helt stum i benen efter promenaden igår och idag - verkar som om kroppen verkligen behöver hålla igång - inget mer stillasittande för mej i soffan o kolla eftermiddagsTV inte....fast lite vill jag ju se......kollar bl.a. Tyra Banks show - hon e rolig att se på - så amerikanskt tillgjord på något sätt........eller osvensk ska jag kanske säga - för amerikanarna är inte tillgjorda - dom e bara inte som vi..........Har varit så flitig i trädgården att tunnan som ska tömmas i morgon är helt full - och jag körde just upp den till vändplatsen - sopfarbröderna går inte ner till alla husen - men det är ju lite extra steg för mej......så helt ok.Betyder att i morgon bitti är den tom och då kan jag börja fylla igen. Ska oxå köra på K-rauta o köpa ny rullebör (skånska för skottkärra...) och ett sånt där fyrkantigt staket som man kan lägga trädgårdsavfall i och få sin egen kompost senare.......Löv o ogräs kan ju läggas där - så får jag plats med det stora i tunnan. Ska oxå köpa 5 säckar jord - behöver fylla på i rabatterna - o något annat sätt än att köpa 50 liters säckar har jag inte hittat - för dyrt att få hitkört 2m3 jord - bara körningen kostar 1500 kronor - så det får bli 5 säckar åt gången tills det ser bra ut.dags för kaffe....Ha de skönt

lite tradera dax igen........
2009-03-26 11:00:32(ändrat 2009-03-26 12:04:55)
Lite marknadsföring skadar väl inte så här på torsdagen - det kommer nog mer i eftermiddag - för nu ska jag gå ut med min stegräknare

Ha en skön förmiddag - så hörs vi./
Det blev 5.394 steg på dagens blåsiga promenad - 1000 färre än igår - men dock en timme - inte så snabbt som igår - men benen känns helt STUMMA idag. På det igen i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar