tisdag 20 april 2010

Gräset är inte grönare...........

Idag den 20 april har jag klippt min gräsmatta - ca 200m2 - för första gången i år. Det var mycket att klippa av - den växer så det nästan syns. Kanske en anledning är att jag gödslade den direkt när snön hade försvunnit. Några sa: Ska du verkligen gödsla gräset så tidigt? eller "varför gödslar du nu när det är kallt?. Hm - ja nu fick de svaret - för att den ska komma igång o växa. Grön o vacker stod den där o ville bli klippt.

4 gånger fick jag tömma behållaren i trädgårdstunnan - inte ens på sommaren blir det så mycket avklipp. Bra motion blev det dessutom.

Efter klippning körde jag till Granngården o köpte mer gödning - denna gång blandat med mossdöd (usch - det lät elakt - och det är det oxå).

Väl hemkommen skulle jag gå direkt ut o sprida ut detta men vad hände: Jo regnet kom - kallt o skoningslöst öppnade himlen sej och visserligen ska det va bra att gödsla när det regnar men där gick min gräns.

Jag kokte kaffe, tog ett korsord och satte mej i soffan med en filt över benen - härligt att va pensionär. HELT UNDERBART för at vara helt ärlig.

Lite senare när jag tittade ut föll det vita konstiga saker från himlen: SNÖ - men i 5 graders värme /kallt tycker jag/ - så blev det inte liggande ens en halv sekund.

Har oxå tagit ut mina pelargoner - dom har stått i förrådet o väntat tålmodigt hela vintern och för nån vecka sen så klippte jag dom o började gödsla även dom. Idag är dom stora o gröna och en del står även i knopp.

Ut ville dom - hoppas temperaturen inte går under nollan - för då dör inte bara mossan (i gräset) utan oxå mina underbara pelargoner.

2 kommentarer:

  1. Är det något jag har gott om, så är det mossa i min gräsmatta...men det får vara så, för det är alldeles för stor yta att göra något åt...dessutom är det mjukt, när man går barfota:-)
    Nej, nu får det räcka med snö men de har hotat med det även här...men det blir ju så som du skriver...att det försvinner direkt...skönt!!
    Ha det fortsatt fint i allt det vårliga. Kram/A

    SvaraRadera
  2. Tack Z. Just inkommen från gödsling av mina 200m2. Fick sedan energi att gräva upp en klätterros o plantera om den på annat ställe. Sen blev det ogräsrensning o vattning. Puhhhhhh. Kaffe i solen nu. KRAM/L

    SvaraRadera