tisdag 6 oktober 2009

Grannfejden.


Gomorron värld!

Nu måste jag berätta om en stor pil (träd) som stått på grannens tomt.

När jag för dryga 7 år sedan flyttade hit så var det trädet inga som helst problem, men som ni kanske vet så växer pilen FORT och för två år sedan började jag tycka att den dels hängde för mycket in på min tomt, dels kom det MYCKET MYCKET blad o grenar in till mej på hösten som gav massor med jobb.

Delar av gräsmattan, den som redan ligger i skugga fick massor med löv som ofta blev liggande bland grässtråna eftersom bladen är smala och de ruttnade där o förstörde mitt gräs. Inte kul, speciellt inte som jag nyss lagt om den biten av gräs då jag hade trädgårdarkitekt som byggde om en stor rabatt till mej.

Så, jag hörde mej för med grannen om hon inte kunde ta ner lite grenar o se till att hålla pilen lite mindre. Hon beställde en kille som kom o tog ner några grenar, dock inte tillräckligt men bättre än inget.

Sedan dess har inte något hänt o trädet växte o växte till jag inte kunde acceptera det längre. Till saken hör att ägaren o jag umgås en del o är mycket goda vänner. Hon tyckte inte om kritiken - det märkte jag - men å andra sidan så kan inte jag heller acceptera att jag inte får sol på tomten, måste anlita hjälp för att hålla gräsmattan fin mm.

Så en dag för nån vecka sedan frågade jag igen vad händer med pilen? Fick till svar att hon anlitat experthjälp o de sa att det inte gick att rädda pilen om den skulle beskäras hårt - det skulle skett långt tidigare - så pilen skulle tas ner. (HURRA ropade jag för mej själv)

Fram till igår hade inget hänt o jag skickade ett meddelande o frågade när pilen skulle tas ner och fick ett kort o koncist svar: I MORGON.

Och i morgon är idag o kl. 8 klättrade det en kille i pilen o började såga och nu när klockan är kvart över 9 så är pilen borta.

Ser över häcken att hon beställt ett nytt träd, vet inte vad det är för sort, men dom håller som bäst på att ta upp den gamla roten o kommer väl att sätta det nya trädet i hålet. Det ser ut som en Rönn - men jag är inte säker.

Ska ut o ta ett kort lite senare - först ska jag spela golf i solskenet.

TACK SNÄLLA GRANNE FÖR ATT DU TAGIT NER PILEN.

/L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar