måndag 21 september 2009

HAPPY MOTHER'S DAY




MORS DAG!!! önskar ALLA ALLA ALLA mammor en härlig söndag - med eller utan era "telningar".

Själv har jag ingen möjlighet att kramas av min dotter - men hon skickade ett presentkort på 4 nummer av tidningen M - det blev jag jätteglad för.

Om en stund ska jag köra till min egen lilla Mamma - hon är 91 år o bor kvar i sitt hus ensam - fast med lite hemtjänst då och då.

Jag tar med gräsklippare, sekatör, handskar, räfsa och nybakade frallor - vi kommer att få en heldag i hennes trädgård.

jag tillhör dom som inte kan sitta still o bara prata - det funkar inte - det spritter i kroppen - jag måste röra mej - så att fixa en del av hennes trädgård är en av de bästa presenterna jag kan ge min lilla mamma.

KRAM nu på er alla MAMMOR - ha en skön dag - förhoppningsvis ute i solen - idag blir en HÄRLIG DAG.

MammaLena



inte så glamoröst precis......




men nu slog stegräknaren om till 10.000........HURRAAAAAAAAA!!

Tog en liten sväng på 25 minuter för att få de där sista rycket - ska det vara över 10.000 så ska det........

Svårt att sitta still - gick ut o rensade i häcken - där växer en massa andra växter från nässlor till nyponroser. Gick lös med häckasaxen o försöket att utrota dessa parasiter har inletts......

För övrigt händer det inte så mycket just nu här bakom eller utanför den gula fasaden.

8 juli har jag tänkt ta x2000 till stockholm för att vara hos dottern ett par dagar............ÄNTLIGEN......det ser jag fram emot. Stockholm är så himla vackert - speciellt nu på sommaren med alla broar (jag bara ÄLSKAR broar) och allt vatten (som jag oxå gillar...)

Sen har jag pratat med en väninna - om att kanske ta en bussresa ner till Italien eller Ungern i sommar - det skulle jag tycka var mysigt.

Fredag kväll - lite TV - kanske en kopp te - sen blir det sängen - ska med grannfrun till Köpenhamn i morgon - vädret ska ju bara bli SOL SOL SOL.

ha det bra - i hänryckningens tid. = GLAD PINGST!!

Hänryckta LENA



mitt nya liv.......
.det började igår........dottern hade gått med i tappa.se och tyckte att det kunde jag oxå göra - några kilon skulle jag kanske kunna bli av med - hjärtat ska ju må bra - och med för många kilon så gör det inte det - så e de väl???

Sagt o gjort - öppnade upp ett "konto" - betalade 249 kronor för 3 månader och fick tillgång till en jättebra sida - bara för mej. La in mått, ålder mm och datorn sa att jag skulle gå 9700 steg om dagen och äta 1650 kalorier - då skulle jag bli av med 0,5 kilo/vecka - det tyckte jag lät som en bra start..

Tog på stegräknaren och GICK GICK O GICK - dryga timmen o 6500 steg. Hem å klippte gräset - nu var jag uppe i över 8.000 och innan jag gick å la mej stod stegräknaren på 10.300.............hoppsan - det gick som en dans.

Sen skulle man skriva in ALLT som jag stoppat i munnen (i matväg alltså) :) och så räknade datorn ut hur många kalorier det blev - och inte blev det några 1650 inte - nä - ca 1300.......

Det blev nämligen så - att om jag stod med något i handen - o tänkte äta det - så tänkte jag: Nä du - det ska inte ätas - vad skulle datorn säga då?

Nu får vi se hur länge jag klarar detta - har just kommit hem från promenad på 6655 steg - genomsvettig - konditionen är USEL......Nyduschad o ska strax ut i trädgården.

ha det bra - ALLA
GångLENA











de e lärorikt att........




jomenvisst är det lärorikt att läsa bloggar - och prata med folk oxå för den delen - men en sak slår mej idag.....

Varför e vi så snabba med att ge RÅD och LÖSNINGAR när våra vänner vill prata med oss - min erfarenhet säger mej att de vill inte alls ha RÅD och LÖSNINGAR - de vill att någon ska LYSSNA.

I och med att de kommer till oss med sina problem så är de FULLT medvetna om att de har just PROBLEM. Men det första som måste ske - och det kan hålla på länge - det är att någon - DU - blir informerad om att något är fel i "mitt" liv............

Det är det enda som personen egentligen vill - PRATA - att någon ska lyssna och hålla med.........bara hålla med - hålla om - och finnas till...........

Tids nog kommer lösningarna för den som är öppen för förändring.

Så - LUGN I STUGAN - det är alltid "JAG" som bestämmer om och när jag ska få till en förändring i min tillvaro - inte mina vänner - inte mina barn - inte mina kollegor - dom ska liksom bara finnas där och VETA att "jag" inte har det bra.........

Ja ja ja - nu blev jag lite filosofisk igen - men sån e nu jag - och jag tror att jag skulle bli en helt fantastisk terapeut..............nån gång.........men inte nu...........

Mår bra idag - ingen har besökt mej i drömmen - sovit lugnt o skönt.

idag ska jag ringa till ett loppis-ställe o höra vad det kostar att permanent hyra plats där...........

Kram allihop
TerapeutLENA



en sak har jag i alla fall lärt mej.......
(LÄS DAGENS FÖRSTA BLOGG INNAN DU LÄSER DENNA)

Jag har för länge sedan lärt mej att vi har ett sjätte sinne eller vad det nu kan kallas. Vi är förbundna med varandra för visst har vi väl alla tänkt på någon - och inom en ganska snar tid så har antingen denna/e person ringt - eller skrivit - eller så har vi stött på varandra nånstans - visst är det så?

De flesta av oss lyssnar med all sannolikhet inte på det inre språket - det är något vi alla borde lära oss - här kommer ett exempel på detta:

En väninna till mej bestämde sej en dag för att hon skulle spela golf. Hon tog sin hund, sin bag och körde mot golfbanan.

1. Det var nån slags olycka/eller vägarbete (jag kommer inte ihåg) och hon fick köra en jätteomväg.

2. Bommarna gick ner - något som i princip aldrig händer på den sträckan som sällan användes.

3. Utryckning av brandbilar som försenade ytterligare.

Här skulle väninnan vänt - något som hon oxå funderade på att göra - MEN....hon ville så gärna spela......

Hon kom fram till golfbanan: Slog ut första bollen o allt tycktes frid o fröjd. MEN på andra utslaget hamnade bollen inne i ett buskage..........hon kommenderade hunden: SITT - och gick in bland buskarna..........Nu bar det sej inte bättre än att en gren slog henne i ansiktet och hon blev blind på ena ögat.

HON SKULLE INTE HA SPELAT GOLF DEN DAGEN...........Idag lyssnar hon på sej själv - och har lärt mej att oxå göra detta - för det mesta i alla fall.

Så mina vänner: LYSSNA TILL ER SJÄLVA och TRO på det ni hör.........ALLTID... och framför allt: TRO PÅ ER SJÄLVA - det ni tror - det är rätt för er.......

Kram på er allihop från Anel som är lite extra djup idag.

/HMMMMM _ SKULLE KANSKE BLI LIVSKONSULT............../A







vänner som försvinner..........
Känner så för min bloggvän i X-stad vars vän har gått bort.

Vet inte om det var det som fick mej att tänka på min allra allra bäste vän som gick bort för 3 år sedan. Vi träffades 1982 när jag började på en ny arbetsplats. Fann varandra direkt och blev de bästa tänkbara vänner - han o jag.

Kanske var det lite mer än vänskap han kände - men han respekterade att jag inte kände samma. Vi semestrade ihop - gjorde långa bilturer med våra golfbagar i bagaget ner i Europa tillsammans - och alltid i eget rum.

Han var mitt stora stöd när jag köpte detta huset för 7 år sedan - hjälpte mej med stora tunga saker. Bl. a skulle en del träd ner på tomten. Han sågade och jag höll på med annat trädgårdsarbete och plötsligt ser jag till min stora fasa att han sågar i fle träd. JAG SKREK: För he..........ete - FEL TRÄD!!

Det såg mycket stympat ut men jag lät det stå.

För snart 3,5 år sedan ringde han mej en dag o berättade att han inte hade så mycket kvar av detta livet - och 6 månader senare var han borta. OTROLIGT. Oj oj oj som jag saknar honom.

I natt drömde jag att det ringde på min dörr o utanför står min vän. Frisk å sund - solbränd och många kilon lättare. Jag föll i hans armar och bara grät.......Tyvärr slutade drömmen där - men i morse spelade dom: Långa bollar på Bengt på radion - ochdå frågade jag rakt ut: BENGT - vad är det du försöker tala om för mej??? Inget svar........

Svaret kom: IDAG SKULLE HAN HA FYLLT 61 ÅR. Grattis min vän på födelsedagen, wherever you are..........

Så jag är oxå nedstämd idag - lessen lessen lessen......Även om jag har många många många saker att vara glad över - så blir det ibland så här.

Sätter in ett foto på det träd som han nästan sågade ner. Idag är det ganska fint - det blommade mycket för två veckor sedan - och jag har planterat en vit klängros på det - BENGANS TRÄD.
(Hittar inte kortet - återkommer......) Hittade ett senare kort - när rosen är i full blom...........

Kram allihop/Lena






Ibland upp och ibland ner............

Idag är ingen bra dag - solen skiner - tväten hänger ute - jag har satt upp 8 tavlor - det blev jättefint - men humöret är riktigt LÅÅÅÅÅGT - undrar vad det är som styr???

Hur kan man vakna o känna att idag är ingen bra dag. Inget har hänt - varken positivt eller negativt - bara en vanlig måndag - med moln i morse och strålande sol nu. Ändå är munnen ner.........

Inte för att jag vill att det ska vara så - men det är SVÅRT att hitta den riktiga glädjen - troligtvis saknar jag min dotter alldeles otroligt mycket - inte sett henne sen nyår..............de e INTE kul......

Har massor på ATT-GÖRA-LISTAN - men det blir liksom inte gjort - tror jag sätter mej o fortsätter med Stieg Larssons: Flickan som lekte med elden.........

Sagt o gjort - nu blir det soffan.......

LäsLena








var finns medkänslan..........
något jag tänkt på så himla många gånger i mitt liv - men aldrig pratat med någon om - ej heller skrivit om - varken i min blogg eller någon annstans är:

Var finns svenskarnas (har inte så mycket erfarenhet av andra länders) medkänsla, intresse för medmänniskor och att glädjas eller gråta med de sina........

Jag möter den i alla fall mycket mycket sällan. Varken här eller IRL.

Ex. - någon skriver att hon/han har ont i ryggen - istället för att ha med känsla med denna/e person så skrivs det i kommentarer - eller sägs i kommentarer att ja du - det hade jag oxå i förra veckan - eller ja du - visst får man ont av att...........

Tänk om vi skulle sätta oss in i vad vi läser eller hör o säga: Stackars dej.........jag förstår att du är lessen, jag förstår att du har ont - kan jag göra något för dej?

Är det så himla svårt - är vi fel uppfostrade när vi hela tiden ska jämföra med oss själva? Ja - jag tycker att vi gör fel - jag tycker att vi ska lämna oss själva utanför när vi får höra saker - bra och dåliga - o försöka sätta oss in i medmänniskan och glädjas eller gråta med denna/e.

tack för ordet

En förundrad LENA

kinesiskt tecken för MEDKÄNSLA






att göra sej av med gammal skåpmat




det har min dotter lärt mej att "man" ska göra.........Ingen idé att samla på hög inte - så idag la jag in mina "gamla" vardagsrumsgardiner på blocket - dom är helt gudomliga - men passar mej inte längre - hoppas att dom passar någon annan.

Tunna tunna är dom - och väger alltså nästan ingenting - så lätta att skicka över hela landet om så skulle bli fallet.

Min blommiga period är över - fast dom är mycket mycket diskreta - just nu ska det vara vitt/grått/vinrött - jag bara älskar mitt nya vardagsrum.

Vädrat är en enda lång berg-o-dalbana - solen gömmer sej - och sen tittar den fram - för att gå o gömma sej igen.

Var uta o luftade mina sängkläder - det är oxå att göra sej av med gammalt - ha ha ha - för alldig är det väl nåt dammkorn som ramlar av där ute när jag skakar....

Har börjat på Stieg Larssons andra roman i helgen - och den är om möjlig ännu bättre än den första - rekommenderar verkligen dessa böcker - bocketversionerna är lättlästa.........

Så nu sätter jag mej i mitt nyrenoverade rum o läser och njuter av att det är söndag.

Kram på er/Lena



så skönt att kunna själv............
hmmmmmmm - undrar egentligen om det var så himla bra att jag hängde min pappa i hasorna o lärde mej "att bra kvinna reder sej själv".......

inte finns det väl nån karl (som jag vill ha) som vill ha en tjej som klarar ALLT själv - för jag vill inte ha en karl som måste vara den som KAN allt - vi kan alltid hjälpas åt väl???????????

För många år sedan sällskapade jag med en kille - men helt plötsligt sa han: "Du - jag tror jag lämnar dej här o nu - du behöver ju inte mej - du kan allting själv."

Räkna med att jag blev paff............inte hade jag honom för att han skulle vara min hantverkare inte.......men se det förstod han inte - shame on him......

Och jag säger bara det: VEM SKULLE GÖRA ALLT HÄR I HUSET OM JAG INTE KUNNE??? Det skulle fullständigt förfalla - för inte vill jag sitta på en stol o glo medan karlen håller på med huset - hmmmmmmmm - hur jag än vänder mej har jag ändan bak - så de så.

Ska kolla på nya trädgårdmöbler idag - satt ju sönder en stol igår........ HA HA

Målat en vägg i hallen för andra gången har jag gjort idag - det blev jättesnyggt........

Kram alla ni som läser
FixarAnel

lovade bild från mitt nymålade vardagsrum - här e de........







jag ramlade av stolen.......




ja - trot eller ej - men det gjorde jag faktiskt - skulle dricka mitt eftermiddagskaffe på altanen - och hade lagt dynor på stolarna - lagt på tabletter på bordet - brett 2 knäckemackor och hällt upp kaffet - ställt maten på bordet och satte mej på en av stolarna. OPS.........så satt jag i fosterställning på trädäcket...........stolen hade av någon konstig anledning gått sönder...

Jag som är så noga med att ställa in stolarna på vintern, olja dem på våren/sommaren och fälla ihop dem när jag inte använder dom........Jag gjorde mej inte illa alls - blev bara helt perplex och tackade att jag var ensam - eller att inte någon av mina vänner tog den stolen om de hade varit här...

Nu åker den på tippen på söndag - tillsammans med en massa annat skräp - får nog låna en släp för att få iväg allt...

För övrigt har jag rensat trädgårdslandet - potatisen är uppe och snart ska den kupas. Solen har skinit hela dagen - men nu......precis när jag är ren o mätt o druckit en öl - ja då kommer regnet. Jag fick klä på mej trädgårdskläderna igen - för gräset skulle gödslas när jag såg att det skulle börja regna - men inte hade jag trott att det skulle komma idag.

men nu är det gjort - 350m2 har fått sitt gödsel..........hoppas jag blir belönad....

jag bara älskar att vara ute i trädgården o rensa, plantera, flytta blommor hit o dit, måla mm mm - sommaren är MIN TID.

Nu ska jag njuta av kvällskaffe - kan ändå inte sova på kvällarna - så jag kan lika gärna dricka kaffe - gör säkerligen ingen skillnad.

Hoppas ni har det bra - var ni än e...

Kvällshälsningar från Lena



Ingen tävlingsmänniska här inte......




Varje tisdag är det damgolf på min hemmaklubb - faktiskt kul med en massa tjejer som får ha hela banan för sej själva - startförbud för alla andra än oss - vi som anmält oss till damgolfen - och det brukar vara så där 40 st.

Om man tänker att vi går ut 3 och tre - med 10 minuters mellanrum - så blir det massor med damer - som "ÄGER" banan.........

Så långt är allting jättebra - vi har hur kul som helst - men..............JAG ÄR INGEN TÄVLINGSMÄNNISKA - spelar URUSEL golf när jag tävlar - för vi tävlar på tisdagarna.......... Om jag sedan går en rond med nån vän eller väninna - ja då spelar jag för det mesta HELT OTROLIGT BRA - undrar varför jag inte gillar att tävla???

Inget kul att nästan alltid komma sist - inte när jag vet hur duktig jag är vid andra tillfällen....Men........det är bara att gilla läget - eller sluta med damgolfen på tisdagarna........

Det tog lite för lång tid idag - startade kl. 9 i morse och gick "i mål" halv 2........too much.......

Bara 1 liter vatten och en banan stoppade jag i mej - så jag speedade hem i min lilla röda o gjorde lunch OOOOOOOOOOOOOHHHHHHHhhhh - så gott.

Lite kaffe på det sedan UUUUUUT igen - klippte gräset - 40 minuter - sen satte jag på spridare och nu får blommor och bin det efterlängtade vattnet - ogräset oxå - men i morgon kommer det att bli mycket lättare att dra upp det.........fiffiga jag........

Nu Glamour...........

Ha det bäst - allihop.
GOLFLENA



ibland önskar jag...........




ja faktiskt - ibland önskar jag att jag hade 4 - 6 armar och ögon o fötter..........

Inte roligt att med två av varje sätta upp gardinstänger, sätta fast el-elementen, skruva fast alla fönsterbrädor.

För att inte tala om SÄTTA UPP ALLA TAVLOR......... HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP........

Det går inte att sätta upp tavlor och bara vara en person........Det blir alldeles för många hål i väggen av allt flyttande - jag avstår.........tavlorna får stå på golvet tills jag blir klonad...........

nån som vet vem som kan kolna??????????

Fast resten är nu gjort - böckerna är på plats i bokhyllan - blommorna inne och står på sina brädor igen - fast jag ska ha nya gardiner - o dom har jag inte köpt än - fast jag vet exakt vad jag ska ha...........Köper när jag tycker att jag har råd - just nu gick besparingarna åt till målarna - och det var värt vartenda cent (öre......)

Nu ska jag värma mat - är så trött så jag orkar inte laga något från grunden - det får bli en annan gång.........Jag är jättehungrig.....

Javisst ja - väninnan som var duktig på tavlor - jo hon kom - talade om hur dom skulle sitta - men sen körde hon hem............hmmmmmmmm

Kvälltrött kram/LENA









Nu börjar det svåra.........
...målarna har gått.........kvar stod jag i röran.......MEN OJ OJ OJ - det blev å himla fint - kan knappast tro det är samma rum som innan........

Har ett piano (480 kilo tungt) - det hjälpte målarna mej att flytta från en vägg till en annan - men vi klarade inte av att lyfta - så vi fick KASA (är det skånska? så betyder det "ålning medelst hasning" - lättaste sättet att förklara. :)

Nu fick det en vägg för sej - så fick jag den långa väggen för mej...........och mina böcker.......

Sätte först sofforna annorlunda mot hur dom stod tidigare - men NÄ - det blev inte bra - inte trivsamt - så nu är dom tillbaka där dom var innan........

Men allt det andra - alla tavlor och annt smått o gott som jag har - det orkar jag inte idag - får min väninna in hit i morgon - hon e bra på inredning hon - så kanske åker sofforna några rundor i morgon - - vi får välan se....

N har jag ätit oxå - trött o mätt o med en öl i magen mår jag BRA - ska kolla golf på TV - så jag säger: På återhörande

SoffLENA




syttende maj..........




NORGE NORGE NORGE..............Ha en bra nationaldag.....

MEN..........inte kollade jag festivalen inte - hade bestämt att jag skulle - men se jag klarar det inte - alla låtar låter ungefär lika dant - samma stuk - eurovisionsfestival-stuk..........

Glitter o glamour e inget för mej - jag är mer jordnära - och klarar inte av detta spektakel - men alla kan ju inte gilla allt........

kollade Robinson - inte för att det är så himla kul - men att se hur dom bär sej åt - smider planer som inte funkar - och min beundran är rätt stor - inte skulle jag vilja vara i deras ställe - skitiga o hungriga och ingen säng o ingenting....Nä - inget för mej de heller.......

Är nog en bekväm tjej - jordnära - javisst - men det får finnas gränser. Skitig vill jag INTE vara - tandborste är ett ABSOLUT MÅSTE...

Sen la jag mej - skulle kolla: Saving Private Ryan - men jag somnade.....att måla om hemma tar på krafterna även om jag inte gör nåt - men jag bor i röran....

Idag skiner solen - hoppas alla mina mattor som ligger UTE torkar idag så jag kan lägga in dom igen nrä rummet är fritt från målare.........

Ha nu det så jättebra - ALLA

MålarLENA



Det faller så lätt så lätt........




........det tunna vårregnet.........Känner hur växterna står o niger o bockar o tackar - här var det riktigt torrt - och mina 12 satta potatisar kröp över jordytan igår - så dom är säkert oxå jätteglada över detta fina mjuka regn.

Målarna kom 9.30 och 14.30 kom dom inte längre idag...... - det torkade inte - så jag fick sätta igång värmepumpen - så i morgon bitti kl. 8 när dom kommer tillbaka - ja då är det säkert bara att tuta o köra igen........

SHIT så fint det blir - ljust ljust gråa väggar och sen som kronan på verket kommer en fondvägg i mörkt grått med en 5 centimeters ljusgrå kant runt om.

Mina soffor är mörkt gråa och jag har detaljer i mörkt mörkt rött - det kommer att bli riktigt snyggt. Har en mörkbrun Billy (3 sektioner) - den kommer jag att måla VIT - samma färg som skrivbordet som jag har i en hörna. Kanske behöver jag byta ut lite ramar på tavlor - vill inte ha något mörk brunt där inne - men det får va tills jag har sparat ihop till det.........

Dags för lite mat - ha det gött - jag återkommer.

MålarLENA



blott en dag...........
....ja - mer blev det inte.........av olika anledningar.......med dåliga almanackor o folk som inte har koll på vad de ska o inte ska.....

Men jag hälsade på hos L i Gislaved - och vi hade jättetrevligt - mycket prat och skratt. Kom på tisdagseftermiddagen o körde hem ett dygn senare. Nöjd o glad.

Stannade o köpte hamburgare i Lödde - och körde sedan till Kävlinge där mitt förra jobb har filial - tjejerna blev jätteglada att jag dök upp från ingenstans (fast jag kom ju utifrån) - och vi drack kaffe o pratade. Mycket som hade hänt sen jag slutade vid nyår..........Nån ska starta eget och nån ska börja läsa..........HURRA för dom.......

Ja - där slutade jag kl. 15.15 - målarna stod utanför o ringde på dörren........

Nu ser hela vardagsrummet annorlunda ut - har släpat saker, BÖCKER och andra smågrejor hela dagen - och försökt sätta mindre möbler i andra rum - så det var ganska lätt för dom att börja sitt jobb. Stora starka karlar - dom tar en soffa på lillfingret ungefär....allt stå nu i högar och täckt med plast.

Golvet har blivit täckt med målarpapper. Trevliga grabbar - dom fixade till hål i väggarna och i taket - och nu kl. 19 nästan har dom strukit taket en gång och gått hem.

Dom flyttade TV-bänken ut från plasten och jag har flyttat in en lite fåtölj - så jag kan kolla TV ikväll.........I morgon kl. 9.30 kommer domtillbaka - och då ska taket målas igen och väggarna......

Ha en skön kväll alla...
MålarLena







Idag är i går i morgon.........




och i morgon........kör jag norrut.......

Men först ska jag spela golf kl. 9.30 - två timmar - cirka - sen hem å packa - och sen drar jag iväg några dagar......

Vänner i Växjö, Gislaved och Borås - och Ullared på vägen hem - låter inte det bra så säg?? :)

Idag har jag haft en väninna här hela dan - vi har varit o köpt massor med trädgårdsgrejor till hennes trädgård - sånt där tungt - stoooooooooooora krukor - slang, spridare thujaplantor - HÖGA mm mm + lite små växter till mej o min nya fina rabatt.

Hem å plantera - + kaffe o rabarberkaka i trädgården. Nån lunch hann vi inte med - men korv hos Pölsemannen - det fick bli lunch - o eftermiddagskaffet med kaka - det får räcka för idag.......GOD Korv var det - kryddig o stark - så det blir att dricka vatten ikväll.

Nu har jag planterat mina blommor - hon har åkt hem - o jag ska sträcka ut mej på soffan - det är väl alltid nåt på TV som kan förströ mej.

kram på er - vi hörs snart igen.

Bilande Lena

1 kommentar:

  1. Oj, vilken tid det tog att hitta hit, där man kommenterar:-)...nu har du varit riktigt kreativ ser jag och jag önskar dig SÅ mycket lycka till med din loppis...det låter verkligen roligt, eftersom jag också är intresserad av sånt:-)
    Kram från Sörmland/Z

    SvaraRadera