måndag 21 september 2009

JUNI:

nu brakar det snart loss här........
.....det tror jag i alla fall...........det mullrar i kanterna och molnen som jag kan se är stora o svarta - men över mej o min trädgård skiner solen.........

duschen har fått 3:e besöket idag - termometern visar 28 grader.........lukat lite - läst M Magazine och druckit, drucki o druckit KALLT VATTEN.

MAT? nääääää - det blir nog inte så mycket med det ikväll - senare kanske.......

Jag går ute igen - nästan i bara mässingen - ingen insyn här inte.........

duschLENA






att sova eller inte sova.......
ja - det är frågan jag ställer nästan varje kväll jag går o lägger mej.

I många år har jag sovit jättedåligt - det började med nån gång så där att jag inte somnade - sen blev det oftare och oftare - sen kom befirelsen - jag somnade och sov i 8 timmar ett par nätter i rad och tänkte: Nu är det OK igen - SKÖNT.

MEN......så blev det inte - det har i stället blivit värre med åren - ibland kan det ta upp till 3 timmar innan jag somnar - coh jag lägger mej inte kl. 9 inte - nä tidigast 11 oftast inte förrän 12 - 1.

Ibland tänker jag som så här: Det är en jädrans tur att jag inte jobbar längre - det hade aldrig funkat - att inte få sova och sen sköta ett större företags ekonomi - nä - det hade blivit fel sifftor överallt - det är jag övertygad om.

Häromkvällen var grannen K här och vi kom att prata om SOVA. Hon berättade att hon hade sömntabletter och att jag gärna kunde få testa ...........hmmmmmmmm.

Jag som inte klarar av att tappa kontrollen - skulle jag ta sömntabletter?Nä - inte jag inte - men - vilket är bäst? att få sova sina 7 - 8 timmar - i ett sträck - eller att ligga vaken 2 - 3 timmar och sedan sova 7 - 8 timmar - dock ALDRIG i sträck??????? Jag är uppe minst 2 - oftast 3 gånger varje natt.........

Svaret är ganska självklart för de allra flesta antar jag - men vad gör jag? Jo - jag går o lägger mej som vanligt o hoppas somna: OCH DET GJORDE JAG - två nätter i rad nu - kanske vetskapen om att jag har pillerna gör att jag somnar.

Ska inte säga att jag sovit sträcksömn - men jag har i alla fall sovit bättre än vanligt.

HÄRLIGT - och ont i kroppen har jag idag efter slitet med rosenbågen och rosen igår - den var TUNG......riktigt TUNG.

Golf idag runt 11 - sen ska här städas.


SovLena

EFTER GOLFEN!!
Nu är jag tillbaka i mitt hus efter en helt otrolig golfrunda - spelade som den stjärna jag är - helt otroligt - OCH VARMT - men med 1,5 liter vatten i bagen så var det inte nåt problem alls. Slog slag som värsta Annika Sörenstam - så sömnen gjorde underverk.......kanske...........men kul var det.

Åt lunch med L efteråt på golfrestaurangen - härligt. Stekt sill på grov varmmacka och lite stekt potatis. OCH EN JÄTTESTOR ISKALL LÄTTÖL.

I brevlådan låg Magasin M när jag kom hem - TACK MIN DOTTER FÖR MORS DAGS PRESENTEN - så nu sitter jag under markisen med kaffe och M.

ha en skön eftermiddag alla - jag dammsög innan jag golfade så jag har dagen fri nu........







en ros är en ros är en ros
tror att jag glömt att skriva om min älsklingsros. Fick den av min dotter för många år sedan och jag köpte en båge som den skulle klättre på - och som den klättrade - otroligt vacker - små gula rosor i hundratal.

MEN.........för någon vecka sedan så fick rosenbågen nog - den hade rostat sönder och gick av på många ställen. Snälla grannen hjälpte mej att klippa itu den helt o hållet o lägga rosen ner i väntan på bättre tider.

Har sedan letat o letat o letat efter en ny rosenbåge - har inte 1000 kronor att lägga ner på den - utan ville ha en billig........och den hittade jag idag på plantagen....HURRA.

Hem o montera - och sedan var jorden så himla hår så jag kunde inte sticka ner den. MEN - skam den som ger sej - vatten vatten vatten - lät det rinna i en halv timme på båda sidor - och se...........hokus pokus så kunde jag pressa ner bågen i jorden.

Gott o väl - nu återstod att reda ut grenarna - och binda upp den på den nya fina bågen. Det tog 2.5 timmar - men nu är både rosen och jag glada...........

Men var fanns HAN - när jag behövde honom............som kunde slicka mina sår på armarna - för oj oj oj som jag ser ut - men det gör inget - rosen är på plats - och jag är glad.

RosenLena






inte så mycket......
nä - faktiskt - det händer inte så mycket här - ingen sönderbränd kropp, inga skandaler, inget hole in one igår på golfen, inga störiga grannar, ingen fest, inget regn, inga sura miner, ingen ingen ingen - men....

massor med sol, massor med bevattning, massor med VIND igår på golfbanan (Oj sicken storm), massor med goa vänner, massor med jordgubbar (egna) massor med potatis (egna) massor med häck-klipp, massor med telefon, massor med resplaner, massor med skattepengar.............

ja - så är det här just nu - och snart kommer grannen in o delar en flaska vin med mej.........sen lallar hon väl hem i skymningen vid 11 småret kan jag tänka....

HA DE
SOMMARLena






tänk att dom aldrig tröttnar




.........dom där 20 - 40åringarna - ja upp till 49 oxå för den delen......

Är vi verkligen så många i min ålder som blir smickrade av att de vill flirta o kolla album - e vi verkligen så in i den dumma..........eller e de jag??? kanske - ! dom?

vet inte vad dom tror - men mina systerbarn har män i deras ålder - tänk om jag skulle ha ett förhållande med en som var 39??? Vad i hela friden namn skulle jag ha honom till - ????????????????

Att ha levt i 62 år har ju givit mej ett visst mått av erfarenhet - både i privatlivet o i yrkeslivet - inte kan han ge mej någon som helst stimulans att prata med - jag har inte nån lust att prata ny teknik eller backpackresor i asien eller eller eller..........jag är nöjd med det jag har i min lilla värld - visst anammar jag ny teknik o så - men vet fortfarande t.ex inte bad blue toth är för något - vet inte ens om det stavas så.....klarar mej säkerligen utan oxå.....

Och vad är det dom förväntar sej genom att be om en nyckel............???????????

MÄN!!!!!!!!!!!!!!!! alldeles för liten hjärna när det gäller dessa ungtuppar......

Nu får jag väl på öronen - men vadå - så här tycker ju jag...........rakt upp och ner........

nu återgår jag till att städa badrum och tvättstuga - för inte vill nån av dom hjälpa till med det inte...............

Ha ha ha - skönt att skriva av mej

StäderskanLena



SOMMAR SOMMAR SOMMAR.......
det är dans i folkets park................

JAG ÄLSKAR SOMMAREN - lite kläder - vackert väder - kaffe i solen - jobb i trädgården - sitta o läsa under parasoll - dricka kallt vitt vin - bada - SPELA GOLF - men var e HAN - han som ska vara med mej i dessa fina stunder.........Jag bara undrar...........

SOMMAR KRAM
LENA











lugnet har lagt sej
....solen skiner även idag från en molnfri himmel.

Igår fick jag gjort massor - gräset klippt, fotvård - sköööööööööööönt, shopping i lund, och på kvällen fick min oas vatten i flera timmmar.

här e så himla vackert så det är otroligt - tänkt vad det betalar sej att lägga ner jobb i trädgården - blommorna bugar o bockar och lyser i allsköns färger.

Idag ringde jag till en väninna - vill ju spela golf oxå - speciellt när det är så här vackert väder - och det ville hon oxå - men hade inte blivit färdig till att ringa.

Så - in i duschen med mej nu - klä men i så lite som möjligt - men ändå "anständigt" ha ha - för på golfbanan gäller ju klädkod.............o tur e ju det.

Så - ha en skön dag alla - i kväll e jag hemma igen.

GolfLena


KLOCKAN ÄR 5 och jag är hemma igen - ohhhh - det var skönt att komma ut på banan - bra spelade jag oxå - och trevligt hade vi.

Nu väntar ännu en kväll med VATTEN VATTEN VATTEN för trädgården - tacksamt arbete. Plockade förresten min första tomat idag..........KUL.

Potatisen blommar - ska kanske testa att ta upp en enda planta till middag......har ju 12 - så jag kan offra en - även om dom är små så kan dom ju kokas ändå.

Åter till trädgården.............

PotatisLena











regn eller sol
vädret har icke bestämt sej - regnat i natt - ganska mycker ser det ut som - men uppehåll nu - och faktiskt blåa gluggar i molnen - HOPPAS HOPPAS HOPPAS på sol - då blir det i alla fall likte enklare som jag ser det.

Sovit som en kratta (sover dom? - nä och inte jag heller) vaknade efter en timme - sen efter ytterligare en timme o så höll det på till fyra - då var det kört.....FAAAAAAAAAAAn - varför sover jag inte??? Vägrar att ta tabletter - så det är väl bara att acceptera....... Rynkar på näsan

varit ute o plockat krusbär - kokar dom o blandar ner i gårdagens rabarberkräm - kanske några smultron oxå slinker ner.

Känner mej ungefär som ett krusbär faktiskt - SUR.......










e man riktigt klok???
Ja - jag undrar faktiskt.......ensam o ensam o ensam - om allting.........precis allting.......

vaknade i morse - strålande väder - hörde att vi i skåneland får det bästa midsommarvädret inte så dumt det inte........

ok - frukost - och sen UUUUUUUUUUUT. Fram med 20 meter elkabel och fram med häckasaxen och full fart framåt..........jag - ensam kvinna - står med häckasaxen i högsta hugg - som om jag aldrig gjort nåt annat i hela mitt liv (o jag undrar - har jag det???) - hmmmm båda sidor och uppe på - sammanlagt blir det säkert 50 meter - har ju hörntomt o allt.......

FY FAN - säger jag bara - sen var det att räfsa ihop det o lägga i säckar - köra till tippen - men inte idag........när sladden ändå var ute - ja då var det lika bra att klippa mina 400m2 gräs oxå - så det är nu gjort.

fler jordgubbar klara - ok - av med först plasten och sen det blå flätade nätet och plocka - en liter till............bjöd grannarna att smaka.

tillbaka med alla skydd - skatorna gillar jordgubbarna - och det gör jag oxå - o jag vinner - jag har jobbet med dom - och dom är MINA.

till och med mina 12 satta potatisar artar sej riktigt bra - och det blir egna till midsommar - helt otroligt - dom blommar - och jag småler..........

men e man klok - som sliter på detta vis - här borde finnas en endaste MAN som kunde vara behjälplig tycker man - det går ju lättare när man e två har jag hört.

nån som känner nån som känner nån som känner nån som skulle passa. ni vet ju vilka enorma krav jag ställer....... ha ha ha

kram på er - nu e jag jä....igt trött.

dusch o sen till ica.

GrovarbetarLena






rabarber rabarber rabarber........




så sa min pappa (varför vet jag inte) när han tyckte vi pratade strunt......(nån som vet???)

I alla fall så har jag varit i trädgården o plockat rabarber - blev 15 stänger och nu puttrar dom på spisen tillsammans med socker.............så ni som är här i midsommar - ni får smaka...........så de så...........

Tillbaka till spisen........
RabarberLena



så fick jag då äntligen spela
ja - äntligen - alla plikter undanstökade hemma - vädret någorlunda bra - inget regn i alla fall - och kortärmat emellanåt.

Spelade (ja golf alltså....) med 2 andra tjejer - - och dom spelade ganska dåligt båda två - men jag - jag spöade dom så det visslade om det - det är så - jag gillar inte tävlingsgolf - och när jag får spela så här - med goda vänner i lugn o ro - ja då koncentrerar jag mej och spelar BRA. 35 poäng (36 om jag hade spelat på mit hcp) - ja ja ja - jag vet - många konstiga ord - men så är det i alla sporter - icing, och off side o sånt - det vet inte jag heller vad det är - var och en är ju kvinna för sin egen sport.

Inte varit ute på banan på 4 veckor - och det är ju som att cykla - har man en gång lärt sej - ja då är det bara att puckla på den lilla vita bollen - sikta rätt o inte darra på manchetten.

UNDERBART - 5 timmar.........lite för mycket - men helt OK - jag har ju ingen(t) att ta hänsyn till - sååååååååå.

Nu är jag vrålhungrig - måste ÄTA

/Lena






sälja eller inte..........
hmmmmmm - hur svårt kommer det inte att bli att lämna detta paradis om och när jag bestämmer mej för att flytta närmre dotter - dvs till sth...........

Jag går här å jobbar vareviga dag under sommaren - och jag njuter och trivs - flyttar och gräver - delar och skördar.








du har för närvarande nr. 186 i kön.......
beräknad väntetid..................minuter - samtalen betjänas för närvarande av 188 telefonister........... HA HA HA - väl framkommen sa en röst: Du kopplas nu till telefonist!!!!!!!!

OK tänkte jag - 7 minuters väntan var slut o någon skulle säga: Skatteverket eva larsson - t.ex.........men se de gjorde det inte.......de va rent TYST - i två minuter - sen la jag på eftersom det inte hördes varken bu eller bä.........(fast det trodde jag inte heller att det skulle göra)

OK - ny kölapp - 7 minuters väntan - 190 i kö..........oj oj oj - skatteverket verkar inte ha så många rätt just nu - - och jag vill ha mina skattepengar - antingen det beror på det ena eller andra - jag har gjort ALLT rätt - men inte dom - så SÄTT IN MINA PENGAR...........

För det är ju så att: OM man har betalt in FÖR MYCKET pengar - ja då får man tillbaka mellanskillnaden .- OM man däremot betalt in för lite - ja då får man finna sej i att betala den mellanskillnaden - svårare än så är det inte.

Nu ska jag in på skatteverkets sida - o hämta en blankett om att BE om utbetalning.

Heja Sverige...........

Hmmmmmm - 1986 olika blanketter - hur ska man hitta rätt............det tog åtskilliga minuter det - men nu är det gjort - jag har fyllt i den - skrivit ut den - och i morgon kör jag in o lämnar den - rakt över disk.......

Skatteverket hade sina skäl till att jag inte fått mina pengar - men oj oj oj - sicka regler dom har - coh inte stog dom reglerna nånstans heller - o min revisor visste inte det - men.........här i sverige rättar vi in oss i leden - big brother har alltid rätt - i synnerhet här.........

jag blir sååååå trött..................

dags för Glamour - den enda glamoren här just nu - skitig e jag - varit i trädgårdsjorden hela dagen.........

dusch.............sen..........middag..........sen soffan........sen cityakuten - ALLDELES SISTA AVSNITTET - FOREVER AND EVER............bye bye.........







somnade på soffan.........
....... ja - det gjorde jag igår - utan någon bekriplig anledning - kollade golfen - LPGA (Ladies Professional Golf Association) tävling i MD /Maryland USA där vårt svenska stjärnskott Anna Nordqvist spelade drömgolf och ledde med 3 - 4 slag. Hon är influerad av Annika Sorenstam (vem e inte det) och det var riktigt kul att titta på.
Så vad händer? Jo - ett - två - tre - så sover denna här i soffan.........Hur kul var det? INTE ETT DUGG.

Till saken hör att matchen började på TV kl. 23...........o höll väl på till två.......

Så - vaknade nångång innan matchen var slut - men orkade inte bli kvar - så denna här gick o la sej - o vaknade 9 i morse - måste vara att jag var ute hela söndagen - klippte gräset, kantklippte, plockade mina jordgubbar - det var härligt - band upp mina rosor mm mm.

För mycket frisk luft kanske - men jag älskar ju trädgården och solen sken hela långa dagen - det var inte jättevarmt - men capri o t-shirt.

Var en sväng på plantagen oxå - och en sväng på Rusta och en sväng inom ett Loppis.

Tänkte hyra ett bord där en månad - men 1200:- - e inte det lite väl magstarkt för ett par kvadratmeter i en månad.???????

Nu ska jag försöka få tag i nån på skatteverket - denna här har inte fått sina skattepengar - och per mejl fick jag besked att jag var registrerad som näringsidkrare - har ni hört något så urdumt - JAG??? Näringsidkare??? - NÄ - det var 6 år sedan jag hade ett litet enskilt bolag - så va fan har hänt - jag ska ha MÅNGA pengar tillbaka och jag VILL HA DOM NUUUUUUUUUUU..

Pengar pengar pengar..........utan dom överlever vi ju inte.

/Lena




egen härd är guld värd.......




För första året (bott här i sju) - har jag ett ordentligt jordgubbsland - 3 fina rader och kanske tio plantor i varje - nä nä - inte som bönderna - nä - bara som MITT....

har haft plantor tidigare - men dom fick växa som dom ville - och fåglarna gillade dom - blev inte så många till mej. Men i höstas hade jag ju trädgårsanläggare här - och dom ansade o planterade ett fint land till mej - OCH:::::::::::::::::::::::::::::::DET GAV RESULTAT:

plockade 10 st till min dotter när jag åkte upp i förra veckan - sen la jag plast över å stack till stockholm. Idag..............oj oj oj - över en liter mörkt röda gubbar (de enda gubbar jag kommer nära) - och nu är dom plockade o grannen inbjuden på riktigt färska SVENSKA jordgubbar - de ni - de e LIVET.......

JorgubbskanLena



steg på steg......
lördagen blev lite bättre..........men bara lite......

tog bilen till Ica o fyllde upp kyl/frys/skafferi.................SKÖNT

Sen blev det på med stegräknaren o UUUUUUUUUUUUT - 12.000 steg - det tar ju inte igen alla missade steg på fredagen - men jag har ju livet på mej

Grannfrun bjöd på middag - jag tog henne med till ICA - bra fördelning eller hur

Spättafiléer i ugnen med kaviar och champ.kräm och över alltihop en massa grädde. Rätt gott - och jag hade nypotatis (kokta av mej - med massor med salt och dill) med mej.

Vi stannar aldrig länge hos varandra - utan när kaffet var uppdrucket var jag på väg hem igen - 2 timmar - helt OK.

Läst ut en ny bok - Presidentens Val av Anne Holt - så där lagom bra.

Nu får jag försöka hitta en ny bok - det där går i perioder - men just nu läser jag mycket - sen plötsligt tar det slut - har kanske med sommar att göra - ingen TV för mej - nästan ine i alla fall - men böcker. Att kunna sitta ute med bok är härligt - men det går ju inte - FÖR KALLT.........hoppas värmen snart är tillbaka.

Söndag: Klippa gräset, binda upp rosor som fallit ner från väggen, rensa ogräs - det växer som f......n, mm mm mm

/Lena






tomt var det här......




kom ju hem från sth i förrgår kväll vid 22-tiden - och behövde ingen mer mat den dagen.

hade planerat att handla igår - men om jag inte MÅSTE göra något - då blir det inte gjort heller - och inte måste jag gå ut i full storm där regnet ligger på tvären - precis som träd o buskar gjorde igår.

nä - jag var inne jag - så stegmätaren visade oxå nästan TOMT - det måste ju tas igen på något sätt.

idag är det fortsatt VINDIGT - men ännu inte något regn - hoppas det inte kommer mer - för mina krukor som jag både sått frön i och satt blommor i drunknar - INTE MER REGN - snälla........

Måste - jag det måste jag - i alla fall ta mej till Maxi - ingen mjölk, inget bröd och ingen frukt - katastrof - fast å andra sidan finns det dom som inte har någon affär o gå till - o inga pengar å handla för - eländes elände - men det får ju inte gåra så att jag inte heller handlar - då stannar världen totalt ju.........

Nä dul - på med kläderna o UUUUUUUUUUUUUUUT.

CU later.............../Lena




STORMVARNING!!!!!




Lätt som en plätt e jag på hemmaplan igen - sååååå skönt att sova i egen säng.

In i duschen när jag kom hem vid 22-snåret igår kväll - kollade husets alla vrår så att allt var OK - sen somnade jag - runt 00,30.

Vaknade nån gång i natt av ÅSKAN - OK tänkte jag - åska på du - jag ska SOVA.

Sagt o gjort - vaknade 10.30 - måste ha haft ett enormt otillfredssällt sömnbehov att ta igen.......HÄRLIGT.

Nu är frukosten avklarad - och regnet ligger ner utanför - träd o buskar oxå - FY FAN rent ut sagt - kan inte ens kmma till brevlådan utan att krypa.........o det gör jag inte - säkert inget kul i den ändå.

Tågresan var absolut inget spännande - hade en 12-årig kille vid min sida - och han hällde apelsinsaft på mej - inte med vilje - men öppnade flaskan o OPS........så landade saften på mej........NO BIG DEAL - eller vad säger man - jag sa att det är lugnt - jag har tvättmaskin.........

Så - nu ska allt i tvättmaskinen - och jag - ja - vad ska jag??? Vi får väl se vad dagen erbjuder...

Lugn i stormen - vi hörs.....

Kram/Lena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar